Technologia a system kaucyjny. Polacy otwarci na innowacje, ale potrzebują edukacji


Technologia a system kaucyjny. Polacy otwarci na innowacje, ale potrzebują edukacji
2025-04-14
Ponad 60% Polaków deklaruje chęć korzystania z aplikacji mobilnych i innych technologii wspierających system kaucyjny – wynika z badania „Postawy Polaków wobec systemu kaucyjnego” przeprowadzonego przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR.

Dane wskazują, że akceptacja dla cyfrowych rozwiązań rośnie wraz z poziomem wykształcenia i jest najwyższa wśród osób w wieku 30–49 lat. Jednocześnie aż 28,2% respondentów nie ma jednoznacznej opinii, co może sugerować brak wystarczającej wiedzy na temat nowych technologii lub obawy związane z ich użytkowaniem.

 

Wyniki badania wskazują, że największą otwartość na korzystanie z technologii związanych z systemem kaucyjnym wykazują osoby w wieku 30–49 lat. Z kolei w grupie 50–59 lat aż 40,3% badanych odpowiedziało „nie wiem”, co sugeruje, że starsze pokolenie może potrzebować dodatkowego wsparcia i edukacji w tym zakresie.

 

Różnice w postawach widać również w zależności od poziomu wykształcenia – im jest on wyższy, tym większa chęć do korzystania z aplikacji i innych narzędzi cyfrowych. Może to wynikać z większej znajomości nowoczesnych rozwiązań lub większej świadomości ekologicznej wśród osób lepiej wykształconych.

 

Pomimo rosnącego zainteresowania technologią, tradycyjna segregacja odpadów wciąż pozostaje dominującą metodą pozbywania się opakowań po napojach – deklaruje tak aż 87,5% badanych. – Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak aplikacje mobilne czy systemy IT wspierające system kaucyjny, musi iść w parze z edukacją i budowaniem pozytywnego wizerunku tych narzędzi. Wciąż duża grupa konsumentów nie jest pewna, czy skorzysta z cyfrowych rozwiązań – to sygnał, że potrzebne są skuteczne kampanie informacyjne i działania budujące świadomość na temat systemu kaucyjnego. Kluczowe będzie podkreślenie wygody, bezpieczeństwa i realnych korzyści płynących z korzystania z technologii. Tylko wtedy możemy liczyć na szeroką akceptację i pełne wykorzystanie potencjału tego systemu w Polsce – podkreśla Bartosz Sosnówka, partner zarządzający w agencji 2PR, która zleciła badanie.

 

Badanie potwierdza, że Polacy są otwarci na nowoczesne rozwiązania wspierające system kaucyjny, ale ich skuteczność zależy od edukacji i odpowiedniej komunikacji z kluczowymi interesariuszami. Istotną rolę mogą odegrać kampanie informacyjne promujące korzyści płynące z korzystania z aplikacji i systemów cyfrowych. Odpowiednie działania mogą sprawić, że technologia stanie się naturalnym wsparciem dla systemu kaucyjnego i przyczyni się do jego efektywnego funkcjonowania w Polsce.

Nadesłał:

2pr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl