Mleczna czy gorzka, czyli czekoladowe upodobania Polaków


Mleczna czy gorzka, czyli czekoladowe upodobania Polaków
2021-07-07
Przypadający 7 lipca Światowy Dzień Czekolady to dobra okazja, by nieco lepiej poznać zwyczaje zakupowe Polaków związane z tym produktem. Jak wynika z badań*, jesteśmy wierni ulubionym markom, a kupując czekoladę często wrzucamy do koszyka od razu kilka tabliczek.

Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Wawel, jednego z najpopularniejszych producentów czekolad i słodyczy, pokazują jasno, iż Polacy często i regularnie sięgają po czekolady – gorzkie, mleczne i nadziewane. 62% ankietowanych deklaruje, iż spożywa czekoladę gorzką przynajmniej raz w miesiącu, zaś 35% – co najmniej raz w tygodniu. Tylko 16% ankietowanych twierdzi, iż nigdy nie jada czekolady gorzkiej.

Podobnie wyglądają wyniki w przypadku czekolad mlecznych – po ten produkt co najmniej raz w miesiącu sięga 64% konsumentów. Czekolady nadziewane wybieramy nieco rzadziej – co piąty ankietowany (21%) degustuje czekoladę nadziewaną przynajmniej raz na siedem dni.

Czekolada czy coś jeszcze?

Nie lubimy się rozdrabniać – gdy w naszym koszyku zakupowym znajduje się czekolada, zwykle jest to więcej niż jedna tabliczka. 40% koneserów czekolady gorzkiej, robiąc zakupy wrzuca do koszyka dwie tabliczki, a kolejne 18% - trzy lub więcej. Podobnie jest w przypadku czekolady mlecznej – w 59% przypadków, w koszykach lądują od razu co najmniej dwa opakowania.

Co ciekawe, miłośnicy czekolad gorzkich zdają się w być w pełni zadowolonymi z jej smaku i rzadziej poszukują innych słodkości. Jak wynika z badań, w dwóch na trzy przypadki, wybierając czekoladę gorzką nie wrzucamy do koszyka już żadnych dodatkowych słodyczy. Kupując czekolady mleczne, inne słodycze dokłada do koszyka 4 na 10 kupujących, a w przypadku czekolad nadziewanych – niemal połowa (46%) koszyków zakupowych poza samą czekoladą zawiera także inne słodkości.

Koneserzy gorzkiej

Fani czekolady gorzkiej wyróżniają się również tym, iż mają swoje ulubione, niezmienne smaki. Zapytani o powód wyboru określonej marki czekolady, niemal połowa (49%) twierdzi, iż „zawsze kupuje ten produkt”. W przypadku czekolad mlecznych swoją wierność marce deklaruje już tylko 38% badanych, a 29% ankietowanych potwierdza, iż „dopiero w sklepie zdecydowało się na wybór tego produktu”. Dokonanie wyboru dopiero przy półce deklaruje z kolei jedynie 17% smakoszy czekolad gorzkich.

Na jakie okazje wybieramy nasze ulubione czekolady? W przypadku gorzkich wariantów, 48% badanych twierdzi, iż dokonuje zakupu po prostu dla siebie. Równocześnie, tylko 11% ankietowanych kupuje czekoladę gorzką dla dziecka. Miłośnicy czekolad mlecznych i nadziewanych z kolei w 33% przypadków kupują je dla swoich pociech. Zgodnie zatem z powszechnym przekonaniem, czekoladę gorzką chętniej wybierają ci, którzy cenią sobie wytrawny smak i sami w pierwszej kolejności chcą cieszyć się jej aromatem.

Brak dodatków i oryginalne pochodzenie

Czekolady to segment pełen licznych nowinek i innowacji. Nie powinno to dziwić, skoro 41,6% ankietowanych Polaków twierdzi, iż „lubi eksperymentować i odkrywać nowe smaki produktów spożywczych”**. Firma Wawel może pochwalić się trzema nowościami w kategorii czekolad na przestrzeni ostatnich zaledwie 12 miesięcy.

W linii czekolad Premium w 2020 roku Wawel zmienił opakowania z tworzywa sztucznego na eleganckie kartoniki. Tu poza atrakcyjnym wyglądem pojawia się także aspekt środowiskowy – w skali roku zmiana opakowań oznacza bowiem o 18 ton wyprodukowanego plastiku mniej. Drugą nowością Wawelu było wprowadzenie na rynek limitowanej kolekcji „Ziarna Świata” – to czekolady z jedynie trzech składników, wykorzystujące ziarno kakaowca tylko z określonego regionu świata – Ghany, Kamerunu czy Wenezueli. Wreszcie produkt, który zadebiutował na półkach ledwie kilka tygodni temu: Ekstra Gorzka 100% cocoa, czyli tabliczka stworzona tylko z jednego surowca, bez jakichkolwiek dodatków, także bez dodatku cukru.

Wyprodukowanie dobrej czekolady gorzkiej o wyjątkowym smaku to niełatwe zadanie – kluczowe są tutaj doświadczenie i nowoczesny park maszynowy. Nasze Czekolady Premium powstają na nowoczesnej linii produkcyjnej, wyposażonej m.in. w najnowszej generacji młyn kulowy i konsze, które zapewniają wyjątkową gładkość oraz jednolitą strukturę czekolady. A to mocno wpływa na doznania smakowe – wyjaśnia Rafał Pulit, dyrektor produkcji w firmie Wawel.

Gorzkie, mleczne i nadziewane czekolady pozostają jednymi z ulubionych słodyczy Polaków. Mamy swoje ulubione smaki, utożsamiamy czekoladę z przyjemnością i sposobem na poprawę nastroju. W Dzień Czekolady możemy sobie zatem pozwolić na kilka kostek więcej.

Ostatnio dodane artykuły:

Srebrne Perły Rynku FMCG dla linii popcornów do mikrofalówki HELIO Srebrne Perły Rynku FMCG dla linii popcornów do mikrofalówki HELIO
Firma HELIO po raz kolejny została nagrodzona w prestiżowym badaniu Perły Rynku! Wśród najlepszych produktów 2024, na podium znalazła się linia popcornów do mikrofalówki HELIO.

Blisko 9 na 10 badanych jest za wprowadzeniem systemu kaucyjnego w Polsce Blisko 9 na 10 badanych jest za wprowadzeniem systemu kaucyjnego w Polsce
Niedługo w całej Polsce zostanie wprowadzony system kaucyjny. Z tegorocznego badania Waterdrop wynika, że aż 88,3 proc. Polaków uważa, że jest to odpowiedni krok. Ponad ⅕ ankietowanych kupuje wodę w plastikowych butelkach.

Nowy Rok Szkolny z przekąskami od HELIO! Odkryj nowość: Mix orzechów prażonych! Nowy Rok Szkolny z przekąskami od HELIO! Odkryj nowość: Mix orzechów prażonych!
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to czas pełen wyzwań i nowych doświadczeń. To również doskonały moment, aby zadbać o zdrowe nawyki żywieniowe naszych dzieci.

HELIO SPONSOREM GŁÓWNYM DRUŻYNY MISTRZÓW POLSKI W RUGBY! HELIO SPONSOREM GŁÓWNYM DRUŻYNY MISTRZÓW POLSKI W RUGBY!
Bakaliowa firma HELIO została Sponsorem Głównym drużyny Rugby Club Orkan Sochaczew, aktualnych mistrzów Polski w Ekstralidze rugby!

Łap nagrody o dobrym brzmieniu z marką Twix®! Łap nagrody o dobrym brzmieniu z marką Twix®!
Czas powrotów do szkoły, pracy i na uczelnię potrafi obfitować w stresujące sytuacje. Dlatego marka Twix® przygotowała wyjątkową loterię, w której do wygrania są muzyczne nagrody sprzyjające chwilom relaksu tylko dla siebie. Konsumenci mają szansę wygrać 150 muzycznych zestawów.

więcej »

Najczęściej czytane artykuły:

Lekki deser z masą krówkową od HELIO: Słodka uczta w kilka minut Lekki deser z masą krówkową od HELIO: Słodka uczta w kilka minut
Czasami przychodzi ochota na coś słodkiego, ale nie zawsze mamy czas czy energię, by przygotować skomplikowane wypieki. W takich momentach idealnym rozwiązaniem jest lekki deser z masą krówkową od HELIO.

Srebrne Perły Rynku FMCG dla linii popcornów do mikrofalówki HELIO Srebrne Perły Rynku FMCG dla linii popcornów do mikrofalówki HELIO
Firma HELIO po raz kolejny została nagrodzona w prestiżowym badaniu Perły Rynku! Wśród najlepszych produktów 2024, na podium znalazła się linia popcornów do mikrofalówki HELIO.

Kino w plenerze z popcornem od HELIO: Idealny sposób na letni wieczór Kino w plenerze z popcornem od HELIO: Idealny sposób na letni wieczór
Latem wiele osób szuka pomysłu na spędzenie czasu na świeżym powietrzu. Jednym z najprzyjemniejszych sposobów na cieszenie się letnim wieczorem jest kino plenerowe. Wyobraź sobie: rozgwieżdżone niebo, przytulny koc, ukochani przyjaciele czy rodzina, a na ekranie ulubiony film.

HELIO partnerem IX Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej HELIO partnerem IX Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej
10-11 sierpnia w IX Mistrzostwach Świata rozegranych na Stadionie Miejskim Legii Warszawa zmierzyły się 24 reprezentacje dzieci z domów dziecka z całego globu.

Wygraj przygodę z M&M’s® w Disneyland® w Paryżu! Wygraj przygodę z M&M’s® w Disneyland® w Paryżu!
Aby dać sobie i swojej ekipie szansę na wygranie epickiej przygody z Marvel w Disneyland® Paris wystarczy kupić dowolny wariant draży M&M’s®, zachować paragon i zarejestrować go w formularzu zgłoszeniowym na stronie loterii. Kultowa loteria marki potrwa do 29 września

więcej »