d’aucy – nowa marka na polskim rynku spożywczym!
Firma d’aucy Polska Sp. z o.o. wprowadziła globalną markę d’aucy. Jest to wyraz zmiany podejścia spółki do konkurowania na rynku spożywczym.
Obecna dotychczas w 17 krajach marka wchodzi na polski rynek spożywczy. Jej produkty to mrożone warzywa i owoce oraz warzywa w puszkach. d’aucy [dos-i] jest nowoczesną marką globalną oferującą naturalne i zdrowe produkty. Jej właścicielem jest grupa CECAB (Centrale Coopérative Agricole Bretonne). Na polski rynek d’aucy trafiła za pośrednictwem firmy Globus Polska, która na początku 2009 r. zmieniła nazwę na d’aucy Polska Sp. z o.o. i jednocześnie wycofała z rynku swoją dotychczasową markę Felco. Decyzja ta była konsekwencją rozpoczętej w 2006 r. integracji polskiej spółki z francuskim koncernem. „Strategia wprowadzenia marki d’aucy na rynek niesie za sobą duże wyzwania. Jest to kolejny krok w kierunku rozwoju naszej firmy. Posiadamy zasoby, kompetencje i możliwości do skutecznego konkurowania na rynku. Z d’aucy jesteśmy w stanie spełnić nawet najbardziej wygórowane oczekiwania konsumentów” – mówi Kazimierz Kozera, Dyrektor Zarządzający d’aucy Polska Sp. z o.o.
Rebranding marki Felco na d’aucy przebiegał dwuetapowo. We wrześniu 2008 r. na opakowaniach Felco zaczęły pojawiać się nalepki „wkrótce d’aucy” informujące konsumentów o nadchodzących zmianach. Wycofywanie produktów Felco przebiegało w sposób płynny i kontrolowany aż pod koniec stycznia 2009 r. w polskich sklepach pojawiły się opakowania z logo d’aucy. Wprowadzenie marki wspierać będą działania PR, reklama w prasie i TV, degustacje w punktach sprzedaży, niestandardowe akcje BTL i nowa strona internetowa: www.daucy.pl. Z uwagi na szeroki zakres działań marketingowych dokonano zmian w strukturze spółki i wiosną 2008 roku wyodrębniono, niezależny od sprzedaży, Dział Marketingu. Podlegającą bezpośrednio Zarządowi d’aucy Polska trzyosobową jednostką kieruje Monika Faliszek, Marketing Manager.
Przed wprowadzeniem marki do Polski Dział Marketingu d’aucy Polska przeprowadził analizę rynku i zlecił fokusowe badanie konsumentów firmie CMB INDICATOR. Dane rynkowe wskazują, że rynek warzyw i owoców mrożonych w Polsce charakteryzuje się silną tendencją wzrostową (64% wzrost wartości w latach 2005 – 2007). Dominują 3 segmenty: warzywa mono (28% wartościowego udziału w rynku), mieszanki (29%) i zupy (21%). Szybkim rozwojem charakteryzuje się również rynek warzyw pasteryzowanych. 90% obrotów generują tutaj warzywa mono. Dominują trzy produkty: kukurydza (34,9% wartościowego udziału w rynku), groszek (25,6%) i czerwona fasolka (9,3%). Badania konsumenckie wykonane przez CBM INDICATOR dowiodły, że intensywna konkurencja na rynku spożywczym spowodowała znaczny wzrost oczekiwań w zakresie jakości i innowacyjności produktów. Analiza wyników pokazała, że polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowości (szansa dla nowej marki), a jednocześnie wrażliwi na cenę produktu (cena produktów d’aucy została ustalona na poziomie średnim). W przypadku d’aucy zdecydowaną przewagę konkurencyjną stanowi niespotykane na polskim rynku opakowanie mrożonek (perforacja ułatwiająca otwieranie, wyróżniająca się kolorystyka) i funkcjonalność puszek.
Właściciel marki d’aucy, francuska Grupa CECAB, dysponuje nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi na terenie całej Europy. Posiadający 34 jednostki biznesowe koncern zatrudnia 6000 pracowników. Obroty CECAB za rok 2007 wyniosły ok. 1,4 mld euro. Swoją działalność firma koncentruje na pięciu obszarach biznesowych: rolnictwie, produkcji artykułów mrożonych i w puszkach, mięsa wieprzowego i drobiu oraz jaj i produktów
jajecznych. Największy udział w jej obrotach (39%) stanowi sprzedaż produktów w puszkach d’aucy – marki numer 1 pod względem sprzedaży na francuskim rynku produktów apertyzowanych (w puszkach). W 2006 roku koncern przejął firmę Globus Polska Sp. z o.o. (obecnie d’aucy Polska) wraz z węgierską spółką matką.
d’aucy Polska zatrudnia ok. 500 pracowników i posiada cztery nowoczesne zakłady produkcyjne w Lipnie, Adamowie, Dąbrowie Chełmińskiej oraz Ełku. Wysoką jakość produkowanej w nich żywności potwierdzają międzynarodowe certyfikaty: HACCP, ISO 9001:2000 oraz British Retail Consortium Global Standard-Food. W ciągu ostatnich 2 lat wszystkie fabryki zostały objęte modernizacją wartą 2 mln euro. W efekcie zmniejszono energochłonność i podwyższono efektywność procesu produkcyjnego, a także bezpieczeństwo obiektów. W celu dalszego zwiększania konkurencyjności produkcji oraz zmniejszenia obciążeń środowiska firma zamierza kontynuować modernizację w 2009 roku.