Na rynku handlowym jest miejsce na nowe pomysły. VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu zakończone


Na rynku handlowym jest miejsce na nowe pomysły. VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu zakończone
2014-10-17
Katowice/Warszawa, 16 października 2014 r. – Przyszłość handlu jest trudna do przewidzenia, ale zauważalne dziś trendy pozwalają na wysnucie kilku wniosków na temat tego, w jakim kierunku branża będzie podążać. Do jakich konkluzji doszli uczestnicy VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014?

Rynek handlowy czeka dalsza konsolidacja, ale równocześnie znajduje się na nim miejsce na nowe koncepty i innowacyjne pomysły. Przed sieciami stoi jednak szereg wyzwań: klient wrażliwy cenowo, przyzwyczajony do promocji, a z drugiej strony stagnacja sprzedaży i deflacja – to główne wnioski wynikające z dyskusji, jaka odbyła się w ramach panelu „Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze", otwierającego drugi dzień VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento w trakcie debaty zwrócił uwagę na dostrzegalne na polskim rynku trendy. Konsumenci chcą kupować tanio i blisko domu, nie są skłonni do przeznaczania na zakupy zbyt dużo czasu. To powoduje, że na trudnym rynku dobrze odnajdują się podmioty będące niedaleko klienta i oferujące mu produkty w dobrych cenach. Inne ważne trendy to m.in. zajmowanie na półkach sklepowych coraz więcej miejsca przez produkty świeże, jak również bardzo powolny wzrost wolumenu sprzedaży.

Dyrektor wykonawczy Espirito Santo podkreślał, że konsolidacja handlu detalicznego w Polsce wciąż jest na stosunkowo niskim poziomie. – Podczas gdy czołowa piątka detalistów w Polsce generuje 32 proc. całkowitej sprzedaży branży, to na porównywalnym rynku hiszpańskim pięć największych firm handlowych generuje 47 proc. sprzedaży, natomiast w Portugalii jest to aż 72 proc. sprzedaży – mówił Filipe Rosa.

Również Joanna Adamska, Consumer Insight and Shopper Director w Nielsen Company przekonywała, że dalsza konsolidacja w handlu w Polsce jest nieunikniona. Zwróciła ona uwagę na fakt, że choć w naszym kraju maleje liczba placówek detalicznych (w latach 2010-2013 był to spadek o 9 proc.), to jednak w dalszym ciągu znaczny udział w obrotach sektora generowany jest przez mały format (42 proc., podczas gdy format hipermarketów generuje 16 proc. obrotów). Adamska przywołała także badania na temat sił poszczególnych marek handlowych. Okazuje się, że zdecydowanym liderem w Polsce pod tym względem jest Biedronka. Choć pozostaje ona w tyle na tle liderów w niektórych innych krajach (sieci ICA w Szwecji czy Migros w Szwajcarii), to jednak jej marka jest niemal dwa razy silniejsza od drugiego brandu w zestawieniu obejmującym Polskę.

W temacie dalszej konsolidacji polskiej branży handlowej ciekawą opinię przedstawił Andrzej Balicki, Senior Associate w DLA Piper Wiater. Jego zdaniem, obraz rynkowy w naszym kraju nadal będzie się upodabniał do tego znanego z państw Europy Zachodniej, a nie przeszkodzi w tym nawet niedawna decyzja UOKiK.

Urząd dokonał segmentacji rynku na hipermarkety, supermarkety i dyskonty i nakazał Auchan sprzedaż niektórych spośród nabywanych od Metro Group hipermarketów Real konkurentom francuskiej sieci. Zdaniem Balickiego, decyzja UOKiK – wbrew powszechnej opinii – nie zablokuje na trwałe zdolności do przeprowadzania dużych transakcji w polskiej branży handlowej.

Zdaniem Piotra Grauera, dyrektora w firmie doradczej KPMG w Polsce, nastąpił zwrot niemal o 180 stopni, jeśli chodzi o gotowość kapitału zagranicznego do inwestycji w handel detaliczny w Polsce. Wcześniej pieniądze na inwestycje pozyskać można było stosunkowo łatwo, a apogeum tej sytuacji dało się zaobserwować podczas walki na giełdzie o to, kto nabędzie Eko Holding. Od tamtej pory postrzeganie branży handlowej się jednak zmieniło.

Jak podkreślał Grauer, na rynku jest dużo miejsca na nowe pomysły, a innowacyjne koncepty mogą ożywić całą branżę, jednak brakuje pieniędzy na ich realizację. Dużo miejsca jest m.in. na format hard-dyskontowy, choć trudno przewidzieć, czy nowe sklepy uruchomione w tym formacie potrafiłyby przekonać do siebie klientów.

Waldemar Mirocha, prezes Grupy Handlowej PL Plus przekonywał, że powstanie jego spółki jest sygnałem na to, że w Polsce dokonał się swego rodzaju przełom mentalny – świadczy o tym fakt, że mniejsze podmioty są gotowe do współpracy w celu poprawy własnych biznesów i przestały patrzeć na siebie tylko jak na rywali. Mirocha podkreślał też, że Grupa Handlowa PL Plus jest na polskim rynku ewenementem. – Nie jesteśmy jedynie grupą zakupową. Operujemy też w obszarze logistyki, marki własnej, wymiany know-how. Jesteśmy projektem kompletnym – stwierdził prezes GH PL Plus.

 

Podczas debat w ramach VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu poruszony został również temat zmieniającej się roli podmiotów handlu hurtowego, które coraz częściej wchodzą w buty detalistów.

Przykładem na to jest ewolucja Grupy Eurocash. Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Kapitałowej Specjał przekonywał, że jego firma bardzo mocno skupia się na rozwoju detalu franczyzowego. – My swoją hurtową przyszłość widzimy jako logistyk pod obsługę franczyzy. Dokładnie tak będzie się układał rynek hurtowy. Przeważająca liczba sklepów detalicznych tak zwanego rynku tradycyjnego, których niestety będzie mniej, będzie musiała funkcjonować w ramach franczyz. Tych franczyz w Polsce zostanie tylko kilka – przewidywał prezes GK Specjał.

O tym, że nastała era smart shoppera, mówili podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu uczestnicy panelu zatytułowanego Klient jest Królem.

– Nie mam wątpliwości, że klient jest królem, a my jako sieci handlowe żyjemy z tego, że mamy klientów – mówił Maciej Stoiński, członek zarządu sieci Piotr i Paweł.

– Patrząc z perspektywy tego co stało się przez ostatnie dwie dekady na polskim rynku handlowym obserwujemy nabieranie pewności siebie przez klientów, gdzie 20 lat temu mieliśmy sklepy państwowe z kartkami na zakupy. Wtedy na początku tej drogi klient był niepewny, bo nie do końca znał swoje prawa i możliwości – mówił podczas panelu Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

– Do tego przyczyniła się mocno konkurencja, bo Polska jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie i klient nabrał pewności siebie. Ale klient dostał też do ręki jeszcze jedno narzędzie – internet i nowoczesne urządzenia – może w każdym momencie wejść do sieci i np. porównać ceny. Kiedyś wojny wygrywali królowie, którzy byli bardzo dobrze poinformowani. I dziś klient jest królem, bo to on dziś jest bardzo dobrze poinformowany – dodał Ryszard Tomaszewski.

– Mamy erę shoppera, czyli to konsument decyduje o wszystkim i nie tylko jest królem, ale też decydentem. Zawsze powinniśmy mieć z tyłu głowy, że wszystko co robimy, robimy po to, żeby konsument był zadowolony – mówił z kolei Stefan Golonka, członek rady nadzorczej Bakalland.

– Jeżeli szukalibyśmy przyczyny dlaczego klient staje się królem to odpowiedź jest jedna – to cyfryzacja doprowadziła do tego. Klient ma dostęp do pełnej wiedzy – mówił Adam Jesionkiewicz, prezes Infinity Beacons. – Internet spowodował, że klient stał się królem, a media społecznościowe dały mu kanał zwrotny do komunikowania się. Jeden niezadowolony konsument jest w stanie nagłośnić swoje niezadowolenie, do czego chętnie dołączają się media tradycyjne – dodał.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu (Food Market & Retail Forum) to największa w Polsce konferencja sektora spożywczego oraz handlowego, dwa dni, kilkanaście debat, blisko 100 panelistów, ponad 1000 uczestników.

W VII edycji konferencji (Warszawa, 15-16 października br.) udział wzięli m.in. wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki oraz podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki RP Ilona Antoniszyn-Klik.

Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA, wydawca m.in. magazynu Rynek Spożywczy oraz portali dlahandlu.pl i portalspozywczy.pl.

Szczegółowe informacje na temat konferencji znajdują się pod adresem: http://www.portalspozywczy.pl


###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.

Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.

 

W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.

Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.

 

Dodatkowe informacje:

Marta Stach, Imago Public Relations

T. 32 608 29 85, M. 609 808 119

m.stach@imagopr.pl

Nadesłał:

Grupa PTWP SA
http://ptwp.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl